Tervitades taaskord moerahva kihevile
ajanud Tallinna moenädalat, tekkis mõte korraks visata kinnas kogu
valdkonnale ja selle andunud järgijatele. Nimelt väidan, et mida
vähem me tegeleks moega, mida me ei mõista, seda kasulikum meile
kõigile. Ja vastupidi, mida rohkem me moest mõistaks, seda rohkem
oleks meil sellega tegelemisest kasu.
Paar sõna endast
Enne rünnakusse sööstmist pean
möönma, et moevaldkonda kiindusin tegelikult esimest korda
pooljuhuslikult 2000 aastal, mil minu leedulannast sõbranna ja
ülikoolikaaslane Irja palun mul aidata kokku kirjutada tema
Concordia ülikooli baka lõputöö rahvusvahelise moebutiigi
äriplaanina. Et luua edukas äriplaan, tuli kümneid tunde
analüüsida edu- ja põrumislugusid eri riikides,
tootmispotentsiaali ja rõivakandmise hoiakuid eri turgude. Ja hakata
teema mõistmiseks igapäevaselt jälgima Fashion TVd. 16 aastat
hiljem, mil Irja on jõudnud lõpetada veel paar moekooli Itaalias ja
USAs ning tegeleb juba aastaid erinevate maailma tippdisainerite
abistamisega Itaalis, Dubais, jm, vaatan mina siin Aegviidus
harjumuslikult endiselt sama telekanalit. Selle erinevusega, et olen
nüüdseks tuttav ka enamuse viimase paari sajandi jooksul
läbikirjutatud moeteooriatega, näinud kõiki olulisemid moeshõusid
viimasest aastakümnest ja jälgin igapäevaselt huvipakkuvate
moedisaineri tegemisi Jaapanist Nigeeriani. Professionaalses plaanis
olen muuhulgas aidanud oma abikaasal nullist üles ehitada väikese
moeateljee ning seega detailideni tuttav eesti moemaailma võlude ja
valdudega.
Kuid selle artikli mõte on muus.
Nimelt küsimuses, kas ja milleks meile on moodi vaja 21 sajandi
eestis?
On ilmne, et kuuldes sõna mood, mõtleb
iga inimene millestki erinevast. Kellele meenub ilu, kellele, kole,
kellele kallid hinnasildid, kellele 17.sajandi kohvikannusoojendajaid
meenutavad kullatud tikanditega kleidid. Imestada ega pahaks panna
pole siin midagi, sest tegelikult pole moeteoreetikud senimaani ühel
meelel, kas mood on kunst või tehnoloogia. Kas ta peab olema
esteetiliselt ilus või shokeerivalt jäle. Ega ka selles, kust see
tekib ja miks sureb.
Põhjuseid, miks moodi senimaani
ühtselt defineerida pole suudetud, peitub ilmselt tema haaramatuses
just sotsiaal-psühholoogiliste ning esteetiliste ilmingute pidevate
muutuste tõttu. Näiteks kui veel 150 aastat tagasi sümboliseerisid
kõrgklassi naiste riided tema “omaniku” rahakoti suurust ning
nende sõnumiks oli “ma võin kanda niivõrd ebapraktilisi rõivaid,
millega ei saa teha ühtegi kodust tööd”, siis 150 aastat hiljem
võiks moeka kaasaja naise riitusmisstiil rääkima hakatas pigem
hüüda: “ma teen mida tahan ja teie kõik olge vait”.
Mood vajab staatusekultust
Üks on aga kindel: on olemas mood kui
staatuse sümbol ning mood kui igapäevane rõivastumise viis. Julgen
väita, et seda esimest, millega käivad kaasas kord aastas
erinevatesse maailma moepealinnadesse koondunud (kahjuks vaikselt
kokku kuivanud) pompöössed moeshõud eliidile, surematu haute
couture religioon kummardamine, jpm, Eestis me ei näe.
Tõsi, vähenenud on see ka mujal
maailmas, kuid disainerite kultus seleebritite seas aitab
päästerõngana ka pööblil oma unistusi sättida ja hoiab
valdkonna müügikäibe rekordkõrgel. Siiski, staatusmoe sajandite
pikkune nurgakivi, mis lubas viimase moesõna järgi riietujale alati
üleolevat sära ja tähendas eelmise kevade moekandjale teatud
kõrgseltskondades vaieldamatud häbi, on üldjuhul ajalugu. Koos
sellega on kukkunud rõivaste hinnad ja hääbunud haute coutur.
Kuid mood kui sümbolite keel, milles
on ajaproovile ehk enim vastu pannud suure Karl Marxi poolt
mõtestatu, et mood on lõige lihtsam ja kiirem viis ennast
klassiühiskonnas järgmisele pulgale upitada, ei ole veel kaugletki
surnud. Paned selga sama logo või tegumoega särgi, mida kannavad
rikkad ja astud hetkega oma tutvusringkonnas liidri staatusesse.
Selle tõe kinnituseks on Venemaal ja Hiinas toimuv
brändirevolutsioon, kus orginaalse Louis Vuittoni kandmise nimel
ollakse valmis terve kuu või isegi kauem nälgima.
Kuid Eestis ei ole staatusmoodi. Ei ole
seleebriteid ega neid keda matkida. Ka meie nn kõrgmood, mida
üksikud ellujäänud disainerid veel aeg-ajalt tükikaupa ja
vananevate käsitöömeistrite-rätsepate värisevate käte abil elus
hoida püüavad, on pigem klassika ja üksnes klassika. Ei midagi
moele omast ega inspireerivat. Sest pole üritusi, kus näidata oma
staatust. Ja pole ka staatusekultust. Ja pole ka üritusi, kus
inspireerida. Vähemasti nii väidavad meie naised ise. Ja see kõik
on tegelikult moeärile surm. Vähemasti mandmine.
Elulootuse on leidnud need üksikud,
kes on tabanud, et kuna kallile, eksklusiivsele ja inspireerivale
moele puudub tarbija, siis tuleb õmmelda võimalikult lihtsaid
lõikeid ja kopeerida lääne moezurnaalides nähtud hilpe veidi
lihtsustades. Sedasorti mandumist toetavad omakorda Eesti rõivamoes
prevalveerivad minimalism ja konservatiivsus. Ja kui sellele kõigele
joonistada juurde oma bränd, näiteks Pierre Fevrier vm, saabki H&M
lettidel uputamiseni ladustatud kaubale äravahetamiseni sarnast
massinodi millegi kodumaise ja erilisena 5 korda kõrgemate hindadega
müüa.
Andekate Eesti moedisainerite
loominguliste arnegut pärssiv õnnetus ja samas kohalike moebrändide
ainus õnn on seesama rumalavõitu tarbija, kes odavaid koopiaid
tõelisest kunstist eristada ei oska. Ega ka taha, sest tal poeks
iialgi raha käsitöö tellimiseks. Ega piisavat taipu isikupära
tähtsustamiseks. Ta on selle hindamiseks liiga praktiline.
Riietusest ei sõltu ei tema jaoks midagi. Vabandan nende üksikute
ees, kes nüüd end riivatuna tundsid. Kuid üldpilt on just selline.
Pangem moemajad kinni
Vahel on mu kahju, et ma ei ela
Pariisis või New-Yorkis, kus üks alexandermcqueen teise järel mind
jalust suudaks rabada ja pakuks magamata öid täis rõivaloomingu
kõrgpilotaazi üle mõtisklemist. Ma ütlen ausalt, et Eesti moe
toetajana on mul olnud raske meie kohalikke moenädalaid vaatamas
käia. Valus. Sest kuigi ma tean, et meil on ilmelisi noori ja
vanemaid disainereid, on meie mood suuresti meie vaesuse nägu. See
ei ispireeri ei kunstilselt ega tehnoloogiliselt ega lavastuslikult.
Mul pole ühtki etteheidet meie tippudele, kes on näidanud aeg ajalt
vägagi erilisi ja iseloodud käekirjaga rõivaid, seda ka seekord.
Kuid need sähvatused on tänaseks marginaliseerunud ega kõneta enam
kedagi peale 100 moetudengi. Või siis nende naiste, kes igapäevaselt
moemaailmas piisavalt sees pole ja armetuid koopiaid ära ei tunne.
Vaatad ja tagad küsida: no ja siis.....
Sest kõik paneb paika raha ja turg.
Turunduseelarve. Põhimõtteliselt on meie moedemmide ja -nädalate
puhul tegu kaubamaja müügikollektsioonide tutvustamisega, mis oli
omane ka juba nõukajal, mitte elamusüritusega, mis ta ju sootuks
loomingulisema ja inspireerivama ERKI Moesõu kõrval olla võiks.
Kuigi ilus, ei kõneta 100 eurose garderoobikauba nägemine moefänne.
Ja võib-olla neid fänne enam polegi.
Just siin tahaksin teha pöörde. Ja
veenda meie moeloojaid oma moemajasid kinni panema. Või mujale
turgudele kolima. Eesti on vale koht, kus moega kui loominguga raha
teha, sest siinne tarbija on selleks liiga praktiline. Temaga
töötades te hääbute. Nii nagu on välja surnud rõivatööstus,
on välja surnud haute couture, on välja surnud staatuselembus. Ja
on välja suremas ka Eesti moemajad. Kiiret ja odavat nn 5 euro moodi
pole aga võimalik teha ilma massilise turu ja skaleerimiseta, seda
näitab isegi Baltika moebrändide jätkuv ahastamapanev rännak
(vaatmata Aasias toodetud rõivaste madalale omahinnale)
majanduslikus surmavarju orus.
Kui aga kinni panna ei soovita, tuleks
teha midagi sootuks teisiti. Midagi, mis paneb ahhetama ja kutsub
inimesi üles oma tarbimisharjumusi muutma. Näiteks koonduda kokku,
testida oma ideid neuroteaduse moodsaima tehnoloogiaga erinevate
tarbijarühmade peal eri riikides. Äkki kusagilt sähvatab uus
valgus!
Ärge järgige moodi!
Mida aga soovitada meie moetarbjale?
Ärge järgige moodi, sest sellest ei sõltu teie jaoks mitte midagi.
Tühi ajaraiskamine. Vähemasti seni kuni te ei tunne ega adu seda
selliste peensusteni, mis lubaks teil enda enesetunnet moeteadliku
inimesena tublisti tõsta. Ja seejärel ka oma välimusest
väljapeegelduvat sõnumit peenhäälestada.
Pigem jälgige kuidas te välja näete!
Mõtestage enese garderoobiga seoses vaid kaks-kolm olulist momenti.
Millised rõivad mulle sobivad ja mind
ilusamaks/vastupandamatumaks/targemaks muudavad. Ja milliste rõivaste
ja stiiliga ma tööl või eraelus rohkem saavutan. Ja pange rõhk
naturaalsetele kangastele, välistades polüesteri jm. Keskunduge oma
stiili leidmisele ja selle värskendamisele. Muutke oma stiili
vähemasti kord 5 aasta tagant! Ärge unustage naiselikkust ja
soenguid. See kõik, andke andeks, on aga moeväline. Kuid rõivad
võite vabalt osta ka kaltsukast, kui teate kuidas neid enda seljas
mängima panna.
Jah, te võite leida suurepäraseid
rõivaid ka viimastest kollektsioonidest, millega oma
garderoobiklassikat täiendada. Kuid ärge neist liigselt vaimustuge.
Eestis kindlasti mitte. Ilmne raharaisk. Sest niipea kui te tahaks
hüpata peale moekiirrongile ja osta omale Marc Jacobsi või Mcqueeni
viimase mudeli teksad, lootes nendega kevadiselt tuulises Pirita
rannas laineid lüüa, avastate peagi, et kogu raha oli maha visatud.
Sest mitte keegi teie tuttavatest ei tea midagi Marc Jacobsist, ei
tea viimasest moest ega ka sellest, et need püksid teile 1000 eurot
maksid. Lisaks võivad nad oma peas teie jalas halvasti istuvaid
pükse seostada kehva maitse vm. Ja kõige hullem on see, et sel
hetkel, kui nad sellest trendist teada saavad, on Marc Jacobsil juba
välja tulnud kaks uut kollektsiooni ning teie teksade hind langenud
19 euro peale.
Lõpetuseks küsiks: kas on mõtet osta
Eesti disainerite loomingut, kui selles puudub isikupära, sarm ja
erilisus ning maksta selle eest kordades rohkem kui mis iganes
kiirmoebränd samaväärse eest küsib? Kui vastate pigem ei, siis
tähendab see, et Eesti moetööstusel seisavad ees rasked ajad ja
tublisti nuputamist. Kui aga vastate jah, olen hoopis mina mõttetu
mees, sest kõik hästi ja isegi suurepäraselt ning meie moeelu
võib jätkata oma tähelendu!
Ilona Abdullajeva moelooming "African stile" 2017, Tallinn |
No comments:
Post a Comment