Pärast minu kirjutise “Kummardus
Naiselikkusele” üliaktiivset ja mulle ootamatut lugemiste arvu
eesti naiste (ja ehk ka mõne meesisendi poolt), olen saanud vestelda
ja ka kuulata tagasisidet. Õnneks on arvamusi seinast seina,
mistõttu saavad tõeotsingud siinkohal jätkuda.
Siiski olen juba paar järeldust
teinud. Esiteks, et moeajakirjandus ja ka laiem moekirjandus on
jätnud tähelepanuta sillaloomise rõivastuse, moe ja igapevaste
eluprobleemide lahendamise vahel. Ei mitte ameerikas, aga meil! Need
probleemid on tavaliselt sotsiaalset ja psühholoogilist laadi. Ja
teiseks, et kuna seda silda loodud pole, jagunevad ka inimesed oma
arvamustes laias laastus kahte leeri. Need, kes igapäevaselt
tegevad disaini, stilistika jms, mõistavad riietumise kaalu ja
selle iga detaili tähtsust peensusteni. Need aga, kes
asuvad teisel pool jõge ning kelle jaoks mood on vaid huvitavad
trendid, mida aja ülejäädes sirvida, arvad pigem, et tegelen
psedoprobleemiga. Nii nagu kirjutas üks kommentaator, et naisel on
oluline näha inspireeriv ja ahvatlev välja vaid perioodil, mil ta
omale meest otsib, sest pärast laste sündi ei suuda ta niikuinii
enam 20 aastastega samaväärselt ilus välja näha, hoolitsegu või
enda eest 12h päevas!
Muide, vahelepõikena, eile näitas ERR
saates Eesti Lood lugu 12 lapsega pereemast Mallest, kelle puhul nii
minul kui mu kaasal tekkis väga sügav respekt, sest tõesti oli
tegu naise ja emaga suure algustähega. Ainus, mis jäi natuke segama,
oli see, et kogu eluraskus oli temast teinud mitte just kõige enda-eest-hoolitsevama inimese. Kuigi paratamatu kompromiss, tekkis suur
soov prouaga ühendust võtta, talle üks kleit õmmelda, soeng
meisterdada ja anda talle võimalus ka ennast kord aastas tõeliselt
ilusana ja tähtsana tunda. Kasvõi selleks, et mees temasse uuesti armuks!
Aga tagasi algusesse. Seda, et osad
naised asuvad ülel pool jõge ja teised teisel pool, pole keeruline
mõista. Kõik sõltub, millises inforingis sa liigud ja kellega
suhtled. Ja mingis mõttes tahaksin isegi kivi moeloojate endi
kapsaaeda visata, sest nad liiga vähe räägivad ja liiga palju
loovad. Sageli võib see aga viia vastupidiste tulemusteni.
Toon näite. Me teame, et üks olulisi
inspiratsiooniallikaid moeloojatele on uued trendid, mis sageli
tekivad just tänaval, getodest, jm, kus noored ringi hängivad.
Kujutame nüüd korraks ette, et moelooja tähelepanu on pälvinud
katkiste pükstega poolkodutud noored kusagil Bronxy linnaosas, kes
on oma kamba tunnusena otsustanud hakata kandma erivärvilsi
püksisääri, mida saadakse erinevatelt pükstelt ja kinnitatakse
ärarebitud säärega mudeli külge haaknõeltega. Põhjused, miks
selline lahendus leiti, hõlmab endas kodutust, vanemate hoole
puudumist, riiete kulumist ja soovi rasketes oludes oma räbalat elu
lahedamaks muuta. Liigume oma kujutluses edasi ja näeme seda stiili
veidi rafineeritumal moel juba New Yorki moenädalal ja veidi hiljem
ka paari suurbrändi kauplustes, kus pakutaksegi teksasid koos
äravõetava teisevärvilise lisasäärega. Lahe! Nüüd aga
kujutagem ette, et sama stiil vallutab suure osa koolinoortest ja ka
20 aastastest. Sest matkimine on moeäri alus.
Ja nüüd jõuamegi paradoksini.
Noored, kes seda uut stiili kandma hakkavad, on trendikad omas
ringkonnas, omas subkultuuris, kuid mittemõistetavad laiemalt. Kui
nad selliste pükstega tööintervjuule saabuvad, ootab neid ees
fiasko. Kui nad selliseid pükse ka 20-30ndates eluaastates
otsustavad kanda, võib nende võimalus leida omale väärikaid ja
sobivaid kaaslasi saada samamoodi piiratud, nagu on see juhtunud nn
motomeeste moe subkultuuri esindajatega. Ja kui nad peaks
abielumeeste või naistena sellise stiili kaudu “ennast pikemalt
identifitseerima”, võib see tähenda, et see ei jäta mõjuta ka
nende peresuhteid ega üldist toimetulekut elus.
Kogu loo moraal on lihtne: mood on lahe
ja erinevad stiilid on värskendavad, kuid selle kõige väljakandmine
eeldab arusaamist, kellele, miks ja kuidas on see mõeldud. Ja seda
nn common sensi inimestel liiga sageli napib. Napib ka
lihtsamas olukorras, kus tarvis otsustada, millal panna ette punane
lips, millal kanda punast kleiti ja millal sellest kategooriliselt
hoiduda. Sest sama värv, mis sobib ideaalselt partnerite erutamiseks
ja võrgutamiseks töövälises õhkkonnas, paneb töökontekstis
inimesi meist eemale põrkuma.
Veelgi praktilisem näide puudutab nn
kaasaegset parkate, teksade ja tutimütsi moodi. Ok, sel mugavusest
dikteeritud vaba aja stiilil on ehk oma koht ja kui see on saanud
valdavaks trendiks, siis ilmselt ei kaasne sellega ka enam
sotsiaalselt diskrimineerimist. Kuid, lubage mul olla aus. Kui ühel
mehel on naine, kes seda püksistiili liiga tõsiselt võtab, siis võib vabalt
juhtuda, et ootamatuks kõrvalehüppeks piisab tema meespartnerile vaid ükskõik millise
seeliku nägemisest.
Vahepõikene mõtteharjutus rõivaste
mõjust meie mõtlemisele ja käitumisele. Kas teadsite, et mehed,
kes kannavad ülikonda või muud vormirõivast, on oma jutus
enamasti abstraktsemad ja ebakonkreetsemad. Ja piisab neil vaid selga
ajada teksad ja kampsun, kui nad muutuvad detailsemateks, soojemateks
ja hoolivamateks. Niipea aga kui nad unustavad need teksad selga ka
tööle minnes, kukub aga nende autoriteet alluvate silmis kordades
ja kolinal. Ehk: igas rõival on oma sõnum!
Ma tõesti ei tea, kuidas tänased
noored moodi, stiile, värve, ja oskust neid vastavalt oma
kehatüübile, positsioonile, ambitsioonidele ja vajadustele
kombineerida mõistavad, kuid mul vähemasti tekkis mõte. Et hakkas ehitama seda
silda.
Alustuseks selliselt, et püüan hakata korraldama inspiratsiooniõhtuid naistele (ja
meestele), keda huvitab arusaam, kuidas läbi rõivaste oma suhteid,
karjääri ja ka enese ego rahuldamist teadlikult suunata. Kuna see
teadus ei ole matmaatika ega ökonoomika, vaid pigem psühholoogia ja
keemia kombinatsioon, siis võiks formaadiks olla huvitavate
uuringute tutvustus ja vestlus. Lisaks kutsuks iga kord ühe teisel
pool jõge asuvast kogukonnast kellegi tugevama stiilitajuga praktiku
rääkima oma kogemustest ja arutaks siis üheskoos kohvi, tee ja
gluteeni- suhkru- ning rasvavabade koogikeste taustal, kuidas iga
inimene seda silda teadmatusest teadvustamisse luua võiks. Saaks ehk
EV100 ajaks meie kaunile kodumaale juurde 100 uut stiiliteadlikumat
inimest, kes siis juba omakorda vabatahtlikuks sillaehitajateks
hakkaks!
Asun planeerima:). Kas oleks huvilisi,
kes sooviks oma kogemusi jagada või teistelt kuulata?!
No comments:
Post a Comment