Paari nädala eest telesaates Radar plahvatanud lugu sellest,
kuidas grupp kuulmispuudega inimesi pettus soovitusturunduse abil levivas
maailma suurimas ostukogukonnas Lyoness, on hea õpikunäide ükskõik millise
soovitusturunduse firmaga lävimiseks.
Loodan, et aitan paari näitega tulevikus ära hoida suuremaid apsakaid
kui seekordne kurtidepoolne ca 2000-2500
euroga altminek. Olen aastate jooksul puutunud kokku mitmete soovitusturundusel
baseeruvate firmaga
turunduskommunikatsiooni
nõustajana, teiste seas ka Lyonessiga. Ühegi soovitusturunduse firma klient ega
edasimüüja ma pole, seega isiklik huvi udu ajamiseks puudub. Küll aga olen
pidanud end nende firmade hingeeluga üsna hästi kurssi viima. Siiski, siinkirjutatu
on minu subjektiivne arvamus.
Kas soovitusturundus
on kahtlane äri?
See on enim mulle kõrvu kostunud küsimus. Kui üks
koolitusfirma eelmisel aastal selleteemalist konverentsi soovis korraldada, et
soovitusturundusest ja telefonimüügist kui normaalsetest ja teatud ärimudeli
puhul otstarbekatest nähtustest rääkida soovis, ei julgenud enamik selle
valdkonnaga tegelevaid inimesi isegi mitte esinema tulla – ilmselt tunnetavad,
et neid ei armastata.
Siiski on maailmas sadu soovitusturundusel baseeruvat
firmat, kes müüvad tublide ja vähemtublide agentide vahendusel lilledest
pesuvahenditeni, kööginõudest tolmuimejate ja mahladeni, toidulisanditest
raamatute ja prusskatõrjevahenditeni.
Avon, tuntud kosmeetikafirma, on ehk enimtuntud. Paljude nende firmadega
käib kaasas hulk müüte ja vandenõu teooriaid nende kahjulikkusest, ülespuhutud
hinnast, agressiivsusest, jne. Tegelikkuses
on see tavaline alternatiiv poe-või turumüügile, kus ei ole võimalik või ei
taheta toote reklaami ja turundusega võtta liiga suuri riske või tähelepanu.
Lisaks kaine majanduslik arvestus: poed võtavad tavaliselt
suurema vahendusprotsendi kui üksikud agendid, samuti pole vaja suurt reklaamieelarvet.
Soovitusturunduse kaudu võib põhimõtteliselt müüa, mida iganes. Fakt, et mõni
tuttav sulle seda väikese omakasu nimel soovitab, ei muuda ühtki müüdavat kaupa
ega teenust kahtlaseks. Minu kogemus mitme tervisetoote, näiteks Foreveri ketis
müüdava puhul, on pigem vastupidised: need tooted on tegelikult päris head ja kvaliteetsed.
Samal ajal on soovitusturunduse üks nõrkadest kohtadest
asjaolu, et meile pakuvad kaupa/teenust meile emotsionaalselt lähedased isikud.
Ja teevad seda tavaliselt ajal, mil me pole ennast „poodiminekuks“ häälestanud.
Ja see võib olla ebameeldiv kogemus. Mõnigi
vähem delikaatne agent on sedaviisi kaotanud suurema osa sõpru.
Teine miinus on võrreldava hinna puudumine, mistõttu võivad
soovitusturunduse kaudu müüdavad tooted olla oluliselt kallimad poeriiulitel
lebavatest analoogidest. Võivad, aga ei pruugi. Sest inimesi saab reeglina vaid
petta ühe korra.
Kolmas selle müügistiili miinus on aeg-ajalt asjaolu, et
soovitusturunduses tegutsevad meie tuttavatest agendid pole enamasti firma
ametlikud palgalised esindajad, mistõttu sõltub nende tulu otseselt kas müüdud
kogustest ja viimane kaudselt ka liitujate arvust ning just seetõttu võivad nad
toote tegelikkusest atraktiivsemaks rääkida. Selle vastu aitab ISESEISEV firma
ametliku veebilehe ja toodet tutvustavate materjalidega tutvumine. Siiski -
tavaliselt on soovitusturunduse agentide puhul tegu palju teadlikumate ja
professionaalsemate müüjatega kui suvalises tavapoes töötavad müüjad seda on.
Kui suudad olla tähelepanelik ja kontrollida, kas müüdaval tootel on olemas ametlikud sertifikaadid, mida on
tunnustanud Eesti riik (tarbijakaitse, toiduamet, tehnilise järelvalve,
ravimiameti, jt), siis võid ka rahus neid tarbida.
Kas Lyoness on
püramiidskeem?
Nüüd siis lähemalt Lyonessist, kuigi sama analüüs kehtib ka
teiste firmade puhul, kes soovivad teid kaasata mitte vaid tarbija, vaid ka
edasisoovitajana. Kas ta on püramiidskeem? Püramiidskeemiks peetakse sellist
ärimudelit, millega liitumisel eeldatakse liitujalt rahalist panust, tavaliselt
suuremat investeeringut. Samuti on skeemi tunnuseks asjaolu, et inimese
teenistus hakkab kasvama uute inimeste liitmisega (kes kõik samuti maksavad
liitumistasu). Sellise skeemi puhul on ilmne risk, et sissepandud raha ei
pruugi inimene enam kunagi tagasi saada. Sest liitujate hulk võib pidurduda,
omanikud võivad kogutud rahaga jalga lasta, vms.
Erinevalt Herbalifeist või Avonist ei tooda Lyoness midagi,
vaid üksnes vahendab tarbijaid ettevõtetele. Samuti olen korduvalt kontrollinud,
et Lyoness ei küsi ka liitujatelt raha liitumise eest. Seetõttu pole ka midagi
kaotada, pole millegagi riskida. Järeldan, et tegu ei saa olla ohtliku
püramiidskeemiga, kus investeeritud eurod võivad ühel hetkel haihtuda. Samuti
ei teeni Lyonessi soovitajad mingit raha teiste inimeste liitmiselt. Kui see
oleks teisiti, poleks tänaseks juba 12 aastat kokku 46 riigis ja mitutkümmend
tuhandet ettevõtet kaasaval firmal avalik tegutsemine võimalik. Nad istuks
trellide taga.
Kust siis tuleb raha Lyonessi süsteemi, mis motiveerib
soovitajaid-agente selles äris tegutsema? Süvenedes saab selgeks, et see on
vaatmata keerukale pealispinnale üsna lihtne: Lyoness ostab tänu suurele klientide
arvule (üle 5 miljoni inimese) ettevõtetelt nende tooteid ja teenuseid hulgikliendi
soodustusega ja suunab saadud raha omakorda klientidele pakutavatesse
soodustustesse, soovitajate vahendustasuks ning heategevusse. 100% Lyonessi
süsteemis keerlevast rahast saabub sinna ettevõtetelt, kes annavad ära teatud
protsendi igalt Lyonessi kaardiga sooritatud ostult. Näiteks kui keegi ostab Sportlandi
kinkekaarte 100 euro eest Lyonessi kaardiga, siis annab Sportland ( näites
kasutan suvalisi numbreid, sest Sportlandi lepingu detile ei valda) selle eest
ära 10% ehk 10 eurot, millest 3 eur läheb kohe tagasi ostjale, 2 eurot läheb
Lyonessile ja osa heategevusfondi, veel 0,5 eurot kaardi soovitanud isikule ja
sama palju ka tolle soovitajale ning ülejäänud 4 eurot muundub punktideks.Need
aktiveeruvad uute lisasoodustustena ostumahu kasvades klinetidele ja ka lisateenistuseks
usinamatele soovitajatele. Lühidalt: mida rohkem Lyonessis on inimesi, kes
kasutavad soodustuste ja hüvede saamiseks elektroonilist kaarti, seda suurem on
nende ühine käive (2014 aastal ca 3 miljardit eurot) ja seda rohkem raha liigub
kõikidele süsteemi osapooltele.
Kas Lyonessi võib
usaldada?
Seda küsimust küsitakse samuti pea iga soovitusturundaja
kohta. Minu väide on, et alati tuleb kõiki ärilisi lubadusi korrutada
tõepärasuse koefitsendiga. See kehtib nii tarbimise kui edasisoovitamise osas.
Lyonessi puhul on hea asi, et 99% nendega seotud ettevõtetest saab koheselt 2%-
5% raha tagasi. See laekub automaatselt kliendi Lyonessi kontole ja lisab
kindlust. See on maast leitud raha. Kui summa jõuab 5 euroni, siis edastatakse
see kliendi pangakontole. See on kindel kaup.
Keerulisemaks läheb see osa, mis puudutab nn Shopping
Pointide kogumist. Olen aru saanud, et kokkuvõttes on aja jooksul tarbimist
kasvatades võimalik jõuda välja oluliselt suuremate
soodustusteni. Kuid see on
lubadus neile, kes viitsivad rohkem kaasa mõelda. Kaotada pole aga taas
võimalik, kuna raha tuleb mitte inimeselt ega ka mitte Lyonessilt, vaid siiski
tavalistelt partnerettevõtetelt. Nagu näiteks Sportland. Selle eest, et olete
sealt midagi ostnud.
Kuna Lyonessi puhul on tegu juba 12 aastat Euroopas ja
maailmas tegutsenud firmaga, siis võib järeldada, et nende ärimudel ei ole
suunatud kiirele kasumile ja sellega jalga laskmisele! Samuti räägib Lyonessi
elujõulisuse kasuks asjaolu et nad ise midagi ei oma ega tooda, vaid valivad
vaid uusi ja üha usaldusväärsemaid partnerkauplusi. Seega on riskid hajutatud.
Kuid nagu ikka, tuleb teatud ulatuses alati olla valmis
selleks, et üks või teine ettevõte pankrotistub. Kui see peaks juhtuma Lyonessiga,
siis tuleb olla valmis, et sinna jääb kinni teatud hulk sooduspunkte ja kuni 5
eurot.
Kuidas oleks kurdid
saanud vältida pettumist?
Nüüd siis kõige delikaatsema teema juurde. Väidetavalt
pakkus Lyoness kurtide kogukonna esindajatele liitumist 2300 ja 2500 euro eest.
Varem on ajakirjanduses räägitud ka 500
ja koguni 5000 eurost, mida liitujatelt
küsitakse. Näidati ka videolõiku
vastavast koolitusest, kus koolitaja selliste numbritega (2500 eur) opereeris.
Kas kurte peteti?
Väidan, et ei petetud. Nii Lyonessil kui ka mitmed teised
soovitusturunduse firmad motiveerivad oma liikmeid rohkem tarbima ja pakuvad
selle pealt suuremaid soodustusi. Samuti motiveeritakse soovitamisest huvitunud
eraettevõtjaid, kes üldjuhul on ka ise tarbijad, kaasama süsteemi uusi inimesi.
See on iga äritegevuse alus. Nii oli ka Lyonessis mõeldud välja nn kuldkliendi
staatus, kuhu on võimalik tõusta vaid läbi suurema ja sagedasema tarbimise
partnerkaupluste juures. No käid näiteks
piima-leiba ostmas iga kord Maximas, mitte pooltel kordadel Maximas ja pooltel
Selveris.
Samuti liidetakse esmapilgul keerukasse konstruktsiooni
soovitajate (kes soovitas kedagi teist Lyonessiga liituma) alla reastunud
klientide käive. Kuigi esmapilgul keeruline, pole see siiski kõrgem matemaatika: kui ostad ise“ õigetest“ poodidest ja ostavad
need, kellele kaarti soovitasid, siis kasvab kaupluste läbimüük ja koos sellega
ka kaupustelt ümberjagamiseks saadav hulgisoodustuse maht. Kõik osapooled
saavad rikkamaks.
Eraettevõtjatel-soovitajatel, kes ihkavad kiirendada enda jõudmist
kuldkliendi hüvedeni ja teenida soovituste pealt juba korralikumalt, piisvab
vaid tormata poodi oma sääste kulutama ja naabrite juurde tasuta liitumist
pakkuma. Kes aga ei malda oodata või kellel pole võimalik kohe poest nii palju
asju koju tassida, saab osta poodide kinkekaarte. Seesama detail , mis omane
samuti paljudele soovitusturunduse firmadele (osta ise rohkem, tarbi ise või
kingi edasi) on olnud ilmselt ka mitmete Lyonessiga liitunud inimeste
komistuskiviks: nad on valmis kohe välja käima mitu tuhat eurot kinkekaartidele
kohustudes hiljem rohkem tarbima, et saada suuremaid soodustusi ja hüvesid
rutem! Me võime seda nimetada ahnuseks või ärivaistuks või kuidas iganes, kuid
ühelgi juhul ei investeerita seda raha kuhugi. Ei, selle eest saadakse vastu
kinkekaarte või kulutatakse see jupi kaupa „õigetes“ kohtades ostes. Kes on
õppinud finantse, see teab, et tegu on raha ja kauba ekvivalendiga, mida saab
iga kell kaupmehe juures kauba vastu vahetada.Või ka kellelegi edasi müüa.
Ma isiklikult kahtlustan, et valdav enamus sellele „etteostetud diilile“ läinud inimesi on seda teinud väga hoolikalt kaalutledes. Pettumust saab vältida vaid siis, kui ennast mitte ülehinnata. Ei enda ostuvõimet ega ka suutlikkust kedagi teist klubisse värvata.
Ma isiklikult kahtlustan, et valdav enamus sellele „etteostetud diilile“ läinud inimesi on seda teinud väga hoolikalt kaalutledes. Pettumust saab vältida vaid siis, kui ennast mitte ülehinnata. Ei enda ostuvõimet ega ka suutlikkust kedagi teist klubisse värvata.
Kas kurtide kaasamine
oli eetiline?
Sellele küsimusele ei saa anda ühest vastust. Igasuguse
kaubandusliku tehingu puhul on olemas risk, et ostsime toote, mida me päriselt
ei vajanud või saime teenuse, mille puhul oleksime eeldanud midagi muud. Teatud
puhkudel pakub seadus kaitset taganeda tehingutest, kus lubatu ja tegelikkus
selgelt vastuolus on. Ilmselt nõustub enamus minuga, et iga toote/teenuse puhul
peaks saadav toode/teenus olema võimalikult detailselt lahti kirjutatud, et inimese
ratsionaalsel ajupoolusel ei tekiks vääritimõistmise võimalust. Kuid kas on
ebaeetiline oma toodet/teenust kiita, tuua positiivseid näited elust ja
mõjutada sellega ostjat vasakus ajupoolkeras tärkavaid emotsioone rohkem usaldama
kui ilmseid fakte? Mina arvan, et kui see oleks ebaeetiline, oleks kogu
kapitalism ebaeetiline.
Tean, et pea kõik soovitusturundusel baseeruvad firmad
annavad oma edasimüüjatele-soovijatajatele kaasa mahukad juhised, kus täpselt
puust ja punaseks tehtud skeemid selle kohta, mis ja kuidas toimub. See pole
100 leheküljeline pisiskeses kirjas juriidiline jutt, mida toódavad pangad ja
juristid ja millele armastavad viidata vandenõuteoreetikud. Olen näinud ka
Lyonessi juhendeid ja võin kinnitada, et kõik on mustvalgelt ja suurte tähtedega
kirjas. Värvilised skeemid, jne. Kui kurdid lugeda oskavad, siis ei ole
võimalik, et nad aru ei saanud, kuhu astusid ja mida ostsid. Iseasi, kas nad
pärast seda endile tunnistada soovisid.
Sageli on tarbijad ebaeetilisemad kui kaupmees. See juhtub siis,
kui selgub, et raha mujale rohkem tarvis olnuks aga „ups, enam põle“. Raha magab
mingi kauba alla ja on kinni. Kahjuks armastab ajakirjandus liigselt selliseid
lugusid võimendada, püüdes jätta mulje petetud inimesest ja kavalast firmast.
Hoolimata sellest, et tegemist on absuluutselt igas eluvaldkonnas meile
vastuvaatava ärilise paratamatusega: kui tahad soodsamalt, osta rohkem; kui
tahad edasimüümisega kasumit teenida, pead saama toote kätte parema hinnaga;
parema hinnani jõutakse vaid suuremate mahtude puhul.
Põhjus, miks ajakirjandus neid nõretavaid lugusid võimendab,
seisneb minu arvates sellest, et nende lugude peategelased pole keskmisest suurema
empaatiavõimega ajakirjanike arvates käsiteldavad tõsiseltvõetavate
ettevõtjatena. Pigem õnnetute inimestena, kelle puhul oleks pidanud neile
äriprojekti pakkunud shaakalid kohe läbi nägema, et nad põruvad. Selline
käsitlus tundub mulle täiesti erapoolik, sest samal ajal võimendab meedia
meeleldi lugusid õnnetutest eluheidikutest, kes leidsid sihikindla tööga
miljonäristaatuse. Kui äris õnnestuvad, siis oli süüdi nende töökus. Kui äris
ei õnnestu, oli süüdi nende ärisse kaasaja. Kas nii tuleks meediat mõista?
Lyoness kinnitas nii telesaates kui hiljem pressiteates, et
nad tagastasid osadele nende poolde pöördunud kurtidele suurema osa rahast juba
mitu kuud enne teleklipi sündi. Veebruaris. Tagastasid vaatamata sellele, et
juriidiliselt polnud neil selleks põhjust. Ju hakkas neil kurtidest ilmselt
hale ja suuremat kisa ei soovitud. Mul pole selles väites alust kahelda. See
oli dzentelmenlik, kuid siiski arvan, et see oli ülereageerimine. Kui kõik, kes
ostavad Kaubamajast emotsioonide ajel 50
euroseid kinkekaarte, saaks need pärast sama lihtsalt samas kassas 50 euro
vastu vahetada, kaoks kaubanduslikul inimeste emotsioonide mõjutamise kunstil,
mida õpetatakse sadades ülikoolides üle maailma, igasugune mõte.
Kahjuks aga ei kippunud mitte kõik „massipettusesse“ (huvitaval
kombel ei olnud keegi 14st kurdist lugenud neile antud materjale ega firma
kodulehte, kuid oli valmis kinkekaartide eest välja laduma müstilisi summasid,
mis võrduvad kurtide poole aasta keskmise palgaga) kaasatud kurdid pöörduma
Lyonessi poole, vaid arvasid, et juristide ja televisooni abiga on neil rohkem
lootust oma juba kulutatud raha tagasi trikitada. Neil oli see õigus, mis meil
kõigil. Kas see ka aitas, näitab juba aeg.
Kokkuvõttes: kui keegi pakub teile võimalust saada talvepuid
50% soodsamalt kui ostate korraga puud ära kolmeks talveks korraga nii endale
kui kümnele naabrile, siis mõelge enne tehingut kolm korda. Lootus, et saate
puud naabritele 50%-100% kasuga edasi müüa on ju tore, kuid enne võiks
naabritelt uurida, ega neil juhuslikult oma metsa pole. Kui ostate küttepuud oma vabast rahast, siis
olete saanud hea kauba 30 aastaks ette, kui aga võtate selleks laenu, siis pole
teist viisakas laenu ja intresside tasumise päeval kedagi kolmandat süüdistada.
See on ka peamine reegel, mida ükskõik millise soovitusturunduse
süsteemiga ennast sidudes järgida tasuks! Siiski, need, kes on nutikad, teenivad soovitusturundusega varandusi! Warren Buffet ja Donald Trump on ideaalsed näited selle võimalikkusest. Kuid vaja on teha väga palju karmi tööd!
Lyonessil läheb juba päris hästi. Pettuse süüdistused hakkavad hajuma ja kollektiivselt mõtlejalejatele hakkab asi kohale jõudma.
ReplyDelete