Meil oli kommunikatsiooniprobleem, teatas endine peaminister
Andrus Ansip pärast seda, kui rahvas oli Reformierakonna eestveetava
valitsuskoalitsiooni nimel käinud välja soovi rahastada oma perede ja väiksesepalgalise rahvaenamuse heaolu
kasvatamist lubanud valmislubadust läbi alkoholi ja kütuseaktsiisi tõstmise
läbi pilvede. Sama kordas ka istuv peamister usinasti järgmisel päeval juba
ametlikult. Ja rahvas ilmutaski rahunemise märke: kui kommunikatsiooniprobleem,
siis kommunikatsiooniprobleem. Hea tunne, et vähemasti ei midagi hullemat!
See seik pani mind taaskord endalt küsima, mis asi on õieti
see kommunikastiooniprobleem, millega viimasel ajal nõnda sagedasti erinevaid
avalikke äpardusi õigustatakse. Või vähemasti välja vabandada püütakse. Seda
kõike olukorras, kus antud parteid ümbritseb kümmekond professionaalset
kommunikatsiooninõustajat nii erakonnas, Valitsuse kommunikatsioonibüroos, Riigikogu
kantseleis ja lisaks veel nende käsituses olevad erafirmadest pärit
spinndoktorid. Ja omamoodi huvitav on ka arutleda, kust pärineb selle sõna
maagia, et teda üle huulte libistades õnnestub hullunud rahvahulke suhteliselt kergesti rahustada.
Ehk tuleb kellelegi meelde koolides õpitud
kommunikatsioonimudel, mille ühes ääres on sõna lendulaskja ja teises servas
sõnumi vastuvõtja, kelle ülesandeks jäi selle dekodeerimine. Sellise mudeli
pealt on lihtne näidata, et kommunikatsiooniprobleemi peamine olemus saab
seisneda vaid selles, kui keeruliselt, asjatundmatult või väheusutuvalt on sõnum formuleeritud konkreetse
adressaadi jaoks. Ja sellist probleemi saab küllalt lihtsalt ravida, kui
kujutada endale vaid paremini ette, mida kuulaja ootab, kuidas mõtleb ja mil
moel kuuldut tõlgendab. Või millised
sammud peaks koos sõnumiga välja käidama, et jutt usaldust ärataks. Mõistagi on
olulised ka aeg ja koht, kommunikatsioonikanali õige valimine ja sõnumi kordumiste
piisav arv.
Nagu näiteks targad suhteajakirjad õpetavad, ei piisa abielumehepoolse
armastuseavaldusena hommikust õhtuni töörabamisest, abiks on ka hellad sõnad,
lilled ja naisele võimaldatav vaba aeg.
Neid kõiki asju annab aga kommunikatsiooni parendamisega lihvida senikaua,
kuni mees armukesega vahele jääb. Pärast seda pole probleemi keskmeks enam kommunikatsioon,
mida üleselgitamistega parandada annaks. Pigem muudab nn kommunikatsiooniprobleemi
ravimine, mille käigus mees soovib naisele „kõik ära selgitada“ sageli asja
vaid hullemaks. Abi ei pruugi olla isegi suurele ringristmikule paigaldatud ahastust
väljendavatest „ma armastan sind, Maria“ stiilis hiigelplakatitest.
Olen kommunikasiooni alal nõustanud nii erakondi,
ettevõtteid kui eraisikuid, kokku ligi 20 aastat. Ja ma pole olnud üksi: suhtekorraldajaid,
kommunikatsioonieksperte, õppejõude jm sellel alal higipull otsaees kündnud
asjatundjaid on Eestis kümneid ja isegi sadu! Kahetsusega tuleb tunnistada, et
meie töö on olnud siiski väheviljakas, sest nn diagnoosipanemisega on meil
ikkagi veel essisti. Kui aga panna vale diagnoos, siis pole ka võimalik
patsienti ravida.
Kuigi laiemalt mõeldes on kommunikatsioonil ju oma osa täita
igasuguste probleemide lahendamisel, on oluline mõista, et kui üks asi on
diagnoositud kommunikatsiooniprobleemina, viitab see otseselt ja primaarselt
vajadusele seda läbi oskuslikuma suhtlemise ravida. Tuleb mõista, et igat negatiivset sõnumit
(näiteks õllehinna tõusu) pole võimalik muuta masside seas positiivseks. Või
vähemasti pole seda võimalik lühikese aja ja olematu rahalise eelarvega. Ja
päris kindlasti pole seda võimalik teha läbi usaldamatust sisendava
isikuteringi.
Kommunikatsiooniprobleemiks ei saa minu hinnagul pidada näiteks
olukorda, kus üks või teine poliitik, hambapasta või juuksuritöökoda ei suuda
oma tuntust või populaarsust valmisvändatud reklaamklipiga karvavõrdki
suurendada, kuna meediaostuks pole lihtsalt raha. Kaks –kolm raadioreklaami ja
2-3 lehekuulutust on ilmselgelt mahavisatud raha, mida ei märka peaaegu mitte
keegi. Kahjuks ei piisa ka 2-3 kolmest näitamisest teles nn praimtaimis. Nende
juhtumite diagnoos on rahapuudus, mida saab ravida vaid laenu võttes või rohkem
teenides. Kuio kas te teate kui paljud ettevõtjad arvavad ise, et neil on just
nimelt kommunikatsiooniprobleem. Ja nad teevad uue ja huvitavama klipi......
On selge, et diagnoosipanemise oskamatuse all ei kannata
vaid Reformierakond või erakonnad laiemalt. Minu praktikas on mul tulnud sageli
tegemist teha ettevõtetega, kes arvavad, et reklaam ja suhtekorraldus on
piltlikult öeldes sitast saia tegemine. Mida rohkem antud arusaam inimestes
levib, seda enam kipuvad nad siiralt uskuma, et nad võivad toota ja genereerida
ükskõik mida, sest kusagil elavad kommunikatsioonivõlurid, kes selle ikka
aitavad atraktiivseks muuta ja maha müüa. Ja sellise mõtlemise pahupoolele
tuleb kanda kindlasti ka tema mõju üldisele mõtete kvaliteedile – kui sa usud,
et sul on olemas oma geniaalne musta valgeks rääkiv suhtekorraldaja, siis kipud
ka arvama, et võid ilma suurema pingutuseta seljatada kasvõi vanakuradi enda. Rumalavõitu tarbijast rääkimata. Ja eriti
täbar lugu on nende ettevõtjatega, kes pärast mitmekordset läbikukkumist bisnisis
asuvad samu veendumusi katsetama riigitüüri etteotsa pürgides.
Veel näiteid elust enesest. Näiteks tuleb Eesti ettevõte
turule uudse mobiiltelefoni prototüübiga, millega unistab vallutada kogu
maailma. Ta panustab maailma ühes tihedamaima konkurentsiga valdkonnas tootearendusse
25 000 eurot, lisaks null eurot turuanalüüsile ja 500 eurot reklaamile
ning saab oma kõigile arusaamatu vidinatüki omahinnaks turuhinnast umbes seitse korda suurema arvu. Kuid start-up arendaja
arvates pole see ju probleem, sest ta
teab lahendust: kui pakkuda pr-mehele
1500 eurot, küllap siis too lahendab suurest unistusest ainsana eraldava kommunikatsiooniprobleemi.
No tee midagi, et rahvas meie telefonidele tormi hakkaks jooksma, lahenda see
kommunikatsiooniprobleem!
Aga vat ei lahenda, sest asi pole kommunikatsioonis, vaid konkurentsitult
mõttetus tootes!
Tulles tagasi küsimuse juurde, kas siis tänase
valituskoalitsiooni puhul vastumeelsust tekitanud aktsiisitõusude näol oli
tegemist kommunikatsiooniprobleemiga või mitte, tuleks astuda mõned sammud
tagasi ja küsida, kas ja mida oleks parem selgitamine andnud. Ma kipun arvama,
et kui mitte intellektuaalselt, siis vähemasti tunnetuslikult pole rahvas
valdavas enamuses loll. Nn aktsiisiprobleem sai ju alguse sellest, et valimistel
kandideerinud parteidel oli vaja eristuda suurte ja kõlavate lubadustega, nii
mindigi kergema vastupanu teed: kuna midagi paremat lubada ei osatud, lubati
eri valijagruppidele anda raha. Nende endi raha. Samas hoiduti valmisdebattide
ajal igati selgitustest, millisest valija taskust see raha võetakse. See ei olnud kommunikatsiooniline viga,
vaid teadlik ja valimisvõidu nimel rakendatud kommunikatsioonitaktika. Mõni
võis seda pidada ka teadlikuks valetamiseks. Edasi nägi taktika ilmselt ette, et
katteallikate detailset arutelu pole hea rahva ette tuua, sest siis tapetaks
peamised katteallikad avaliku kriitika kaudu juba liiga varases etapis sootuks
ja see muudaks koalitsioonil oma „ülioluliste valmislubaduste elluviimise“
ilmvõimatuks. Kui siis lõpuks aktsiisitõusudest teatati, püüti neist jätta
mulje kui kõigi partnerite ühisest kaalutletud otsustest, et vahendada rahva
pahameelenoolte lendumist üksnes juhterakonna pehmesse kohta. Ja selleks, et ka
otsuses oleks väike ventiil, käidi algul välja utoopilised maksimumaktsiisid,
mida seejärel varem kokkulepitud kommunikatsioonitaktika osana osavalt ajatati.
Kui nüüd küsida, kas tegu oli kommunikatsiooniprobleemiga,
mida oleks päästnud rahva pahameeletormist oskuslikum selgitamine, siis on vastus
kindel ei. Probleem on hoopiski peidus meie valimistes, kus paratamatusena
tuleb püünele pääsemise nimel olla valmis suurte riskide võtmiseks ehk rahvale
puru silma ajamisest. Kuna see on korduvalt läbiproovitud mehhanism, siis on ka
eelnevalt teada, mil moel hilisemad vastuolud ületada. Parem kommunikatsioon
antud valdkonnas ei saa kunagi tähendama ausamat, läbipaistvamat ja
vastutustundelisemat rahvast kaasavat kommunikatsiooni. Viimasel juhul tuleks
juba alguses tunnistada, et valimistele minnakse kaotama.
Seega paneksin mina sellele pahameeletormi vallandanud
probleemile sootuks teistsuguse diagnoosi: võimulepürgijate puudulikud või sootuks
puuduvad ideed, mida jätkuvalt kompenseeritakse ilma piisava analüüsita maksumaksjate
taskute segipööramisega ning mida omakorda toetab meie valimissüsteemi puudulikkus, mis võimaldab
avalikult ja ilma vastutuseta rahvale valetada.
Kes veel aru ei saanud, neile selgitan veel ühe maalähedast
paralleeli kasutades: kui isa lubab lastele, et kui nad lõpetavad õppeaasta
heade hinnetega, siis sõidetakse reisile Legolandi, siis on see tore ja
motiveeriv lubadus. Kui aga isa jätab ütlemata, et selle sõidu hinnaks on kõigi
laste mänguasjade, ja jalgrataste hilisem mahamüümine, et reisiks võetud sms-laenu
tagasi maksta, siis ei ole see enam kommunikatsiooniprobleem. Seda enam, kui
peaks selguma, et üle poole võetud laenust mängis isa tegelikult maha kasiinos
ja nüüd tuleb lastel loobuda koos sõpradega õues ratastel rallimisest. See on
vastutustundetus, mitte oskamatus oma püüdlusi selgitada.
Niisiis, tahtmata olla dotseeriv, kordan üle: suurem osa
kommunikatsiooniprobleemidena näidatud arusaamatusi ei lähtu mitte kehvast
kommunikatsioonist vaid pakutavate ideede ja kaupade ilmselgest
ebaatraktiivusest, mis nõuab kommunikatsioonistrateegias salgamist, valetamist,
ülepaisutamist, jms. Kui aga rahvas pärast seda vaid rahulolematust või
ükskõiksust väljendab, siis tasuks kommunikatsiooniekspertide asemel pöörduda
selgeltnägijate ja mustkunstnike manu. Rahvale, kes aga moodsa sõnamängu kõiki
aspekte ei pruugi haarata, piisab tõepoolest täiesti, kui ütlete, et olete oma
veast aru saanud ja selleks olla kommunikatsiooniprobleem. Just hoomamatu kuid
moodsa ja kõrgelennulise kõlaga sõna muutubki maagiliseks ja paraku ka üha univeraalsemalt
kasutatavaks pea iga haigusilmingu puhul.
Olgem ettevaatlikud!
No comments:
Post a Comment