Vaatamata veidi provotseerivale pealkirjale ei kutsu ma
siinkohal kedagi kaigast tõstma ega püssi haarama. Pigem püüaksin mõtiskleda,
miks ma ei toeta üleüldist hullust selle Prantsuse koomiksilehe kaitseks. Pigem
vastupidi.
Kunagi Äripäevas noore ajakirjanikuna töötades kuulsin
sageli, kuidas mu armasad varastes kahekümnendates naiskolleegid üksteist välja
sööma kutsudes hõikasid umbes-täpselt nii: „vanamutid, lähme“. Proovisin paaril korral neid omavahel olles sama
terminiga kõnetada, kuid põrkusin ootamatult tahtmatule solvumisele. Neile ei
mahtunud kuidagi pähe, et mina, nende privaatsõpruskonna väline inimene julgen
nende suhtes kasutada sellist alandavat terminit. Mis siis, et oli aru saada,
et püüdsin omast arust nalja teha. Loomulikult lõpetasin, kuid jätsin ka
meelde, et isegi juhul, kui inimene enda üle ise ironiseerib, pole teistel seda
õigust. Mitte sõnavabaduse vaid inimliku lugupidamise vaatevinklist. Kodurahu
huvides.
Esivanemate usk kallim kui elu
Ma ei tea, kuidas teie peres, kuid meil on nii, et kui mina
oma naist koduseinte vahel paksmaoks sõiman ja tema mind idioodiks, siis pole
hullu. Kõik muutub aga kohe, kui keegi peaks tulema tänaval ligi või kirjutama
lehes minu naise kohta midagi sellist. Uskuge, teil tuleb minuga tõsine
jutuajamine. Kui aga keegi arvab, et ta võib mind minu naise kuuldes
naeruvääristada, siis ei julge ma garanteerida, et too tüüp kohe vastu hambaid
ei saa ning pärast veel oma autost või vähemasti nende rehvidest lähiajal ilma
ei jää. Lihtsalt mu naine on teist temperamenti, aser. Tal tõuseb veri pähe
kiiremini kui keegi oma lause lõpetada on jõudnud. Aseritega ei saa autunde
solvamisest midagi palju hullemat korda
saata. Kusjuures eriti innukalt kaitstakse mitte ennast, vaid inimesi, kes on
sulle kallid.
Kuigi olen ise kirstlane, eelistab mu naine siiski oma
esivanemate religiooni ja meil on kodus selles osas täielik
teineteisemõistmine. Peame vastastikku lugu üksteise tõekspidamistest ja
väärtusest. Õnneks pole ta usuhull nagu mina, ega taipa islamist suurt. Pigem seovad teda sellega tuttavad inimesed, meeldiv muusika ja riietusstiil, teadmine, et
kõik tema esivanemad kandsid samu väärtusi. Just see muudab need tradistioonid
talle armsaks. Kui ma kunagi arvaksin, et võin kodus tema esivanemate
religiooni või tunnete üle ironiseerida, poleks mul mingitki lootust, et ta
minuga nelipühikirikusse kaasa tuleks. Seni õnneks ta käib kaasas ja leiab ka
sealt endale mõtteainest. Kui ma peaks aga võtma ette naise regulaarse
tänitamise, laguneks meie pere nädalaga ja hinge jääksid sügavad haavad
aastakümneteks.
Kas kuritarvitatud sõnavabadus võivad olla võrdsed tapmisega?
Targad meie ümber räägivad sõnavabaduse ülemuslikkusest ja
ei paista aru saavat, et igasuguse vabadusega kaaneb alati vastutus. Kui me
lapsevanematena oma lapsed iseseisvalt õue lubame ja neile vabaduse oma vaba
aega ise planeerida anname, siis eeldame, et nad seda vabadust ei kuritarvita: kasse
ei piina, naabrinaiselt kommi ei varasta ja koolis õpetajat roppustega üle ei
vala. Me usaldame neile vabaduse koos vastutusega. Midagi sarnast kujutan ka
ette sõnavabaduse puhul: me võime seda kuritarvitada, kuid siis peame ka olema
valmis karistuseks. Nagu juhtus Prantsusmaal.
Üleüldse meenutan kooliskäinud inimesena, et sõnavabaduse idee
mõte pole kunagi seisnenud selles, et sõnadega üksteist tümitada, alandada või
narrida. See oli vist ikka pigem mõeldud selleks, et keegi meid oma domineeriva
arvamusega allasuruda ei saaks. Sõna on kahe teraga mõõk, sageli teravam ja valusam kui päris relv.
Me siin läänes peame inimese elu viimased pool sajandit
sedavõrd pühak, et pole olemas kuritegu, mis selle võtmist õigustaks. Kuid
mitte nii kaua aega tagasi oli kõik veel vastupidi: solvamine tähendas aumeeste
duelli, kus eeldati vähemasti ühte surma. Mul pole küll andmeid, kuid
millegipärast arvan, et ka tänases maailmas on seitsmest miljardist inimesest
vähemasti 5 miljardit valmis oma elust loobuma mingite suuremate ideaalide või
väärtuste nimel. Paljudele on see nende pere, kuid veelgi rohkematel seisavad
esivanemate traditsioonid ja sealt pärinevad uskumused perest kõrgemal. Mingi
osa pole mitte üksnes valmis ise surema, vaid on valmis ka ka tapma neid, kes
ohustavad nende identiteedi, maailmapilti.
Lääs kui kollektiivne mõrvar
Imestada pole siin tegelikult midagi, sest ka läänes oleme
me inimõiguste ülistamise osas alles poolel teel. Meiegi ei saa oma
tõekspidamisi kaitsta ilma tapmata. Ma räägin ennekõike riigi kaitsmise
kontseptsioonist, mis annab meile justkui õiguse mõnuga tappa kõiki nende emade
lapsi, kes juhtumisi on sündinud naaberriigis, mille napakas võimuanhe liider
on otsustanud meie kodumaad rünnata ning on selleks tarbeks mobiliseerinud
kõigi oma riigi emade pojad. Selleks, et
kristliku moraaliga lääs ei satuks päris vastuollu piibli kümne käsuga, oleme
eristamas sõnu „tapma“ ja „mõrvama“. Et enda kaitseks tappa tohib aga mõrvata
mitte.
Kuid tegelikult käitub ka lääs siiski kollektiivse mõrvarina,
iseasi, et pole kedagi, kes tema üle kohut suudaks mõista. Pean silmas neid
paljusid operatsioone, kus ka Eesti emade pojad uhkelt kaasa löövad ja ennast
kahurilihaks ei häbene sättida. Need mõrvad pole enam ammu suunatud meie
kodumaad rünnanud naaberriigi sõdurite vastu ega kvalifitseeru riigikaitsena.
Nende õigustamiseks on loodud uus kontseptsioon: ennetav rünnak meie väärtusi
(demokraatia, sõnavabadus, naiste
õigused, jms) ohustavate reziimide vastu. Ja nii me siis tapame ja mõrvamegi
uhkelt Afganistaanis, Iraagis, Liibüas inimesi, kes pole meile kunagi midagi
kurja teinud ega seda ka tõestatavalt plaaninud. Üksnes seetõttu, et nad võivad õõnestada
meie väärtusi.
Kui küsida, miks ühtedel on õigus ironiseerida teiste
pühadel tunnetel, mida nood teised sageli elust kõrgemalt väärtustavad,
selgitame seda sõnavabaduse kontseptsiooniga. Kui aga on vaja kaitsta sedasama
sõnavabadust, oleme valmis haarama relva ja saatma silmapilgutamata teise ilma
tuhandeid süütuid inimesi, kelle ainus süü on olla sündinud teistsuguste
uskumustega paigas sellesama päikese all. Huvitav, milline on siis nende õigus
oma väärtusi kaitsta ja kuidas nad seda tegema peaks?
Ma olen seda meelt, et seni, kuni keegi võtab endale õiguse
solvata ja tappa, on seesama moraalne õigus olemas ka neil, keda solvatakse ja
tapetakse.
Loomulikult pole see lahendus rahu ega teineteisemõistmise poole,
kuid vähemasti on see võimalus ja õigus olemas kõigil meil. Jah, meil kõigil on
õigus tappa. Ja ka selle eest vastutada vastavalt seadustele. Kui seda mõistame,
siis saame ehk aru, kui hapras maailmas me tegelikult elame. Ja siis võiksime
endilt küsida, kas ikka on mõistlik kedagi liigselt ärritada. ISIS
islamiriigina on üheselt läänemaailma enda tegude vili, meie karistus.
Paulus: ärgem pahandagem teisiti uskujaid
Piiblis uues testamendis kirjutab apostel Paulus ühest
põhimõttest, mille mõistmine aitaks meil luua oluliselt harmoonilisemat maailma, kui sõnavabaduse nimel loosungitega lehvitamine. See on empaatiavõime. Paulus
kirjutab 2000 aastat tagasi juutidele, et kuigi lihasöömine ei rüveta inimest ja on seetõttu OK vaatamata sellele, et paljud neist usuvad siiski vastupidist ja väldivad liha. Ta nimetab neid inimesi usus veel lapsukesteks,
kes ei suuda iseseisvalt mõelda ja kipuvad iga seadusetähte kõige rangemalt
kohaldama. Kuid Paulus ei asu neid nõrgukesi mitte laitma, ümber veenma ega ka
mõnitama, vaid ütleb kuldsed sõnad: et neid inimesi mitte pahandada, ega nende
usku mitte kõigutada, ei söö ka tema nendega
koos olles kunagi liha.
Just sedasama mõistmist soovitan meile kõigile enne kui asume
praktiseerima oma õigusi.
Ikka kodurahu huvides.
No comments:
Post a Comment