Sel
suvel on mind isiklikult väga murelikuks teinud tendents, mida võib
kokku võtta nii: meie ajakirjandus ei oska enam küsida õigeid
küsimusi, et näha meediamullide taga tendentse, mille jätkumine
võib meid kõiki homme valusalt bumerangina puudutada. Need pole
vaid etteheited ajakirjandusele, vaid ka arvamusliidritele,
politiikutele. Võimetus tegeleda valusate, keeruliste ja kogu
ühiskonda mõjutavate ilmingutega, mis kohe populaarseks ei tee, on
valdav.
Millest
jutt? Mõne päeva eest tuli endine pikaaegne ja lugupeetud kohtunik
Leo Kunman välja väga tõsiste süüdistustega prokuratuuri ja
politsei vastu. Tuues konkreetseid näiteid oma tööst, kus nn
riiklik pool kasutas võistlevas menetluses võidu saavutamiseks
ebaseaduslikke võtteid. Manipulatsiooni ja fabritseerimist. Kuigi ka
mina ei tea nende lugude detailseid tagmaid nagu enamus meist, ei
tahaks ma uskuda, et Kunmani kogemusega jurist niisama valimatult
sõnu loopis. Ilmselt oli ta valmis pikaks kohtusaagaks, kus oli enda
sõnu valmis ka kirjalike faktidega kinnitama. Ühtäkki aga valisid
istuv justiitsminister, peaprukurör ja seotud politseinikud üllatava
kaitsetaktika, ja teatasid, et kuigi Kunman valetab ja laimab riigi
õigussüsteemi, ei kavatse nad temaga siiski kohtus vaielda!
Aga
mis siis, kui fabritseerimised ongi meie õigussüsteemi osa?
See
mis edasi juhtus, puudutab minu arktikli peamist mõtet.
Ajakirjanikud ei
vaevnud või ei viitsinud küsida järgmisi
küsimusi. Et miks riik jättis kasutamata võimaluse läbi
kohtunikule vastandamise näidata oma õigusriigi läbipaistvust ja
puhtust? Et mis siis, kui Kunman siiski rääkis faktidest? Ja mis
siis, kui sarnaseid juhtumeid on palju? Ja mis siis, kui tegu on
sügavalt juurdunud süsteemiga, mille ohvriks võime ka ise sobival
hetkel sattuda?
Selle
asemel avaldati usinasti riigi üleolevaid seisukohti stiilis
“Kunmanile vaja hullusärki”. Ja kõik. Ma poleks ehk seda nii
südamesse võtnud, kui ma ei teaks mitmeid sarnaseid juhtumeid,
millele Kunman vihjas. Olen ka ise olnud kohtus ja elanud üle
kirjeldamatu valetmise ja manipuleerimise just prokuratuuri poolt
koostöös politseiga. Isegi nimed Kunmani ja minu saagas kattusid.
Kas
tõesti pole ajakirjanikud sellistest lugudest kuulnud?! On, muidugi
on. Aga nad pole enam valmis hammustama. Sest politsei ja prokuratuur
toovad lauale stabiilse töö ja kes ikka toitvat kätt näksata
sooviks.
Kuid
asi pole hammustamises, salvamises ega puremises. Asi on võimaluses
paljastada sügavalt juurdunud süsteem! Või siis paljastada
ekskohtunik kui valetaja! Mõlemal juhul vääriksid meediatarbijad
selgeid vastuseid. Me ei taha elada vastamata küsimuste, kõhkluste
ja loosungitega. Kunman oli selleks valmis, riik mitte. Ja ka
ajakirjandus mitte.
Asi
pole Danskes, äkki hoopis silmaklappidega finantsjärelvalves?
Teine
lugu, mis minu hinnangul kuulub samasse ooperisse ja mis ei tee Eesti
ajakirjanikele au, puudutab võib-olla veelgi suurema bumerangimõjuga
mustrit. Ka selle keskmes on prokuratuur, kuid seekord politsei
asemel koos Finantsinspektsiooniga. '
Hiljuti
lahvatanud skandaal Danske panga suurest rahapesuskeemist tõi meie
ette palju enam kui tegelikult keegi lahti kirjutada oleks viitsinud.
Küsimuse sellest, kas üldse on Eestis olemas tegelik järelvalve
pankade üle? Selgitan. See polnud esimene kord kui
Finantsinspektsioonil võttis piltlikult öeldes voodist tõusmiseks
ja Danske panga kontrollimiseks terve armeetäie sõdurite
jõupingutuse. Inspektsioon saadi voodist püsti vaid tänu selle
teistpidi keeramisele.
Kilvar Kessler, 14 aasttat FI eesotsas |
,Kui
hea uni tunbubki olevat selle asutuse kaubamärk. Juba kümne aasta
eest, mil paljud Eesti investorid kaotasid raha Azerbadzaani (muide
sama kaasust mainib just manipulatsioonist rääkides ka kohtunik
Kunman), teatas FI juht, et mingit alust kelmust kahtlustada
inspektsioonil pole. Ometi oleks võinud olla. Kelmus ja kuriteod oma
klientide suhtes said kohtus tõendatud.
Kohe
pärst seda tulid Rumeenia ja Bulgaaria investeeringud, mida vahendas
ja juhtis Swedbank. Taaskord rikuti reegleid. Avalike väärtpaberi
emissioonide asemel tehti kinniseid. Kaotati dokumente, jpm. Nagu on
kohtud neis vaidlustes hiljem tuvastanud, oli suur roll pangasiseste
eeskirjade ja mehhanismide puudumises, mis võimaldasid nelja tuule
poole lennutada läbinähtavalt kuritegeliku skeemi alla neelanud
pangal. Kas kujutate ette, et pank paigutas ise oma klientide eest
miljoneid eurosid mustlasriigi põllumaadesse, mille kohta polnud
olemas isegi maade hindamisakti?! On see loogiline? Ei. Aga nii see
oli. Nu is shto, võib võtta kokku Finatsinspektiooni
reakstiooni toimunule. Pikemalt lahti kirjutades mööndab
panga üle järelvalvet tegeva institustiooni juht täie rahuga, et „pole alust, pole põhjust, me ei
lasku suurte pankade mainekahjustamisse, mida meiepoolne menetlus
kaasa tooks”.
Kessleri tüüpselgitus, miks Swedbanki ei peaks uurima |
Kui
turvaliselt on investeeritud meie pensionisäästud?
Mina
tõesti ei tea, kui sõltumatu on Finatsinspektsioon tegelikult
suurte kommertspankade uurimisel ja nende osas prokuratuurile
kuritoekahtuste esitamisel. Küll tean, et
Swedbank, SEB, Danske kuuluvad kõik
peamiste Finantsinspektsiooni rahastajate hulka. Jah,
Finantsinspekstioon valvab panku nende
endi, mitte riigi raha eeest. Võib-olla on see okey. Aga võib-olla
on see hoopis sügavama käsi-peseb-kätt korruptsiooni mülgas,
milles nüüd ulpima peame.
Milleks
see pikk lugu? Kust paistab siin ajakirjanike hambutus? Lihtne: me
kõik oleme sama mustri potentsiaalsed ohvrid, kuna riik on
pankadele juhtida andnud meie kõigi pensionid. Sajad
miljonid eurod. Kuni pole olemas usaldusväärset
järelvalvet, kes ei asuks tegutsema alles siis, kui juba kõik raha
kadunud ja pankurid vangis, oleks absoluutselt naiivne arvata, et
meie endi rahad turvaliselt juhitud on. Piisab vaid mõnest kelmist
panga sees ja nõrgast kontrollmehhanismist, nagu Rumeenia saaga
Swedbanki puhul juba tuvastanud on, ning homme oleme kõik taas
püksata.
Vaid
mõned küsimused, mida puude taga metsa aimavad ajakirjanikud küsida
võinuks: Kas ja millal on FI kunagi Eesti suurpankade kontrollimisel
näidanud üles proaktiivset huvi? Miks ei ole FI ka pärast
korduvaid detailseid tähelepanujuhtimisi asunud koostöös
prokuratuuriga uurima Danske Panga, Swedbanki, Gild
Investeermispanga, jt juhtimist, võlakirja emissoonide korraldmist,
jne? Kuidas on tagatud meie pensionifondide
rahapaigutuse läbipaistvus, kui ainus järvavalveinstitutsioon
suhtub oma rolli kui pankade mainehoidja omassse? Kuidas on tagatud
FI otsustusprotsessides, millal ja milliseid kaebusi ja kuidas
kontrollitakse? Kuidas, kuhu, ja milliste analüüside ja hinnangute
alusel on paigutatud meie pensionifondide raha? Millega on
välistatud, et Rumeenia, Azerbadzaani ja Bulgaaria saagad ning
Danske kriminaaalne majasisene kriminaaltango on
täna meie suurpankades välistatud?
Asi
pole usus, asi on hirmus
Muide,
ma arvestan siinkohal, et võin oma kahtlustes rängalt eksida ja
nii prukuratuuril kui Finantsinspektsioonil
on olemas hulk ammendavaid vastuseid, mis minu kahtlused pühiks.
Kuid selleks peaks keegi enne need teemad tõstatama, läbi
analüüsima. Kes?
Kui
te arvate, et ma lahmin niisama, siis eksite. Olen endise
ajakirjanikuna neil teemadel viimastel päevadel vestelnud päris
mitme endise kolleegiga erinevatest meediväljaannetest. Üllatav,
kuid nad jagavad mu kahtlusi ja seisukohti. Isegi kui mitte lõpuni,
siis vähemasti ollakse nõus, et on läbiuurimata alasid, mis
tunduvad imelikud! Näiteks, kuidas on sama mees saanud sisuliselt
juhtida finantsjärelvalve asutust selle loomisest alatest, kui tema
järelvalvatavad finantsasutused on sattunud suurtesse pahandustesse
ja kliendid kaotanud nende süül kümneid miljoneid eurosid.
Kuid
vähemasti mulle tuttavad ajakirjanikud esitavad mitmeid esmapilgul
mõjuvaid põhjuseid, miks neid teemasid ei uurita. Kõige levinud
põhjus on hirm mõnes detailis eksida ja siis aastaid valusalt ja
kallilt kohut käia. Nagu ütles üks mu teenekas peatoimetajast
sõber, et “kui toimetustes kerkib üles vähimgi võimalus, et
mõni lugu toob kaasa vihase ja pika kohtuskäimise, püütakse need
teemad eos laua alla pühkida”.
No comments:
Post a Comment