Vabandan juba ette kõigi naiste ees,
kelle arvates naiselikkus tähendab vaid erinevakujulisi suguelundeid
ja soovi olla alati ja kõiges meestega võrdselt koheldud. Jätke
palun see kirjatükk lugemata, sest siinsed mõtted võivad teid
riivata oma meheliku primitiivsusega.
Niisiis oli meil taaskord naistepäev.
Toodi lilli, söödi torti ja räägiti naiseks olemisest. Cathy
Korju-Tullkvist lausus lehes, et iga naise esimene eesmärk ongi olla
ilus. Nii vajusin minagi mõttesse.
Minu ema, tõeline nõukogude aja
vihkaja, kes keelas mul mitte ainult pioneeriks astumast aga ei
lubanud ka endale kunagi naistepäeval lilli tuua, tugines oma
seisukohtades arusaamale, et töölisnaiste teema on kunstlik ja
taunimisväärne. Tema jaoks oli oluline rõhutada emaks olemise
tähtsust. Ja ma tõesti uskusingi sellesse mudelisse kaua. Liiga
kaua. Kuni ühel päeval mõistsin, et olen suurt osa naiseks olemise
väärtustest alateadlikult eiranud. See juhtus siis, kui kohtasin
oma praegust elukaaslast ja kahe tütre ema. Ilona jaoks oli naine
pigem kõike muud kui ema. Ja kindlasti mitte koristaja, nagu ülistab
meie tuntud poetess Leelo Tungal seda voorust üsna detailset ühes
oma luuletuses. Mittekoristajalik naiselikkus köistis ja inspireeris
mind.
Möödunud on aastad ja olles
igapäevaselt tegev väikeses pere-moemajas, kus meie ülesandeks on
naisi ilusamaks teha, neile läbi riietuse enesekindlust juurde anda,
olen naiselikkuse olemusest mõtisklenud vägagi palju. Sest nii
paradoksiaalne kui see pole, on koos läänetuultega meile saabunud
vabadusega olla sina ise, käituda ja riietuda nagu sina ise, meie
naised oma naiselikkuse suuresti sootuks unustanud. Sealjuures ka
isikupära. Ajades taga võrdsust, on nad oma töö, palga,
materiaalse heaolu ja sõltumatuse esiplaanile asetamisega muutunud
robotiteteks. Mitte enam vaid kodus koristades ja emaks olemises, aga
nüüd ka majanduskasvu ja võrdsusesse panustades.
Minul, meessoo ilmselgel esndajal on
sulaselgelt kahju, et mõiste naine ei tähenda tänapäeval enam
naiselikkust selle ülimas ajalooliste patriarhaalsete kultuuride
tähenduses. Nõrk olemist, mehest sõltumist, ilus olemist,
seltskonda ja koduseid oma välimuse ja sisemusega inspireerides.
Muusaks olemist. Kui ma vaatan meie naisi, olgu nad siis poliitikud,
ärijuhid, disainerid või ajakirjanikud, või isegi suurpere
rekordemad, siis mul on kurb. Sest ma näen, et neil pole enam aega
enda jaoks, pole aega ennast ilusaks teha, pole aega ega jõudu ei
teisi naisi ega mehi inspireerida. Poeedid ja laulukirjutajad on
naise ilu kummardmisest sootuks loobnud. On ilmselt praktilisemaid ja
köitvamaid teemasid. Laulda armumise rõõmust ja lahkusmisvalust.
Palun, ärge saage must valesti aru, ma
olen kaugel arvamusest, et naised ei võiks teha karjääri või
rabada tööd 24/7 nii, et veri ninast. Ma lihtsalt juhin tähelepanu,
et kui nad siis püünele ilmuvad ja ennast pildistada või filmida
lasevad, tahaks nii mõnigi kord pilgu ära pöörata. Nagu näiteks
parlamendiülekandeid jälgides või mullusel presidendi Roosiaia
üritusel. Kammimata juuksed, tegemata meik, valesti valitud või
juhuslikud rõivad. Sageli ka väsinud pilk, kotid silme all. Olgu
siis nende suurte või väikeste simade all ükskõik kui tragi suu
ja ükskõik kui teravad mõtted. Üks ei kompenseeri teist. Kahjuks.

Aga mitte meie ühiskonnas. Praktiline
meel, teksad, parkad ja kootud tutimütsid on asendanud naiseliku
sära. Sära, mis ennekõike pidi olema naise enda enesetunde
tõstmiseks, alles seejärel näitamiseks. Siiras rõõm ilust on
asendunud kompleksidevirnaga, mis teatud puhkudel on viinud isegi
veendumuseni, et mida inetum ja mida vähem hoolitsetud on naine,
seda targemaks teda peetakse. Siiski, riietumispsühholoogia on peen
teadus, mis on ammu tõestanud, et läbi riietumise (ja ka laiemalt
enda nn üleslöömise kaudu) ei mõjuta me vaid meid ümbritsevate
inimeste arvamust endist, vaid ka endi arvamust iseendast. Naine, kes
ei võta piisavalt aega enda jaoks, on ja jääb rahulolematuks ka
siis kui ta pangakontol on miljonid ja ta on minister.
Hiljuti vestlesin ühe oma Pakistanist
pärit sügavalt islamiusku sõbraga, kes on naine, kannab
nägukatvaid pearätte ja töötab eesti ühes tuntuimas
IT-ettevõttes programmeerijana. Tema pere kuulub Pakistanis
kõrgklassi, kus naised ise midagi tee, kodudes toimetavad teenijad.
Ta kurtis, et kuus aastat Eestis elamist on teda muutnud
tundmatuseni. Kui kodumaal oli iga päev pidu, siis eestis käitub ta
sarnaselt oma kolleegidega: samade riietega voodisse, samadega
hommikul üles, samadega tööle, samadega pärast kohvikusse, jne.
On see siis kliima, läänelik kombelõtvus, kuid igatahes ei
rahuldanud see teda. Kuid jõud midagi üksi ette võtta oli juba
kadunud, sest sotsiaalsed normid dikteerivad harjumusi.
Miks on see siis ikkagi nii, et seistes
Tallinna tänavatel ja vaadates 10 minutit järgi kõigile
mõõduvatele naistele, on haruharv juhus, kui keegi millegagi
ispireerivalt silma torkab. Ei kõnnak ega riided kipu reetma
naiselikku uhkust, elegantsi, iseteadvust. Aga seda ma just otsin.
Mulle on öedud, et meil on külm, seepärast. Mulle on ka öeldud,
et me oleme maa- mitte linnarahvas, mitte preilid ja härrad, vaid
tavalised töörügajad-pärisorjad oma mentaliteedis. Isegi kui
selles mingi osa tõtt peaks olema, ei rahulda see mind. Sest miks
peaksime ammutama jõudu orjameelsusest, mitte ilust? Kas tõesti on
kapitalism oma vabaduste rohkuses suutnud meie naistega teha seda,
mida isegi nõukogude kolhoosid ei suutnud – tappa nende soovi
inspireerida.
Kui me siis oma Tallinna moemajas
keskmisest palju teadlikumate eesti ja vene soost naiselikkuse
kandjatega (keda on õnneks kõige kiuste alles sadu ja ehk
tuhandeidki) aeg-ajalt lobiseme, ilmneb, et tegelikult pole ka nemad
Eesti naistena endiga rahul. Nad tahaks näha välja hoopis
teistsugusemad. Tahaks neid värvilisemaid või satsilisemaid
kashmiirist kleite ja hõberebase kasukaid. Kalleid ehteid. Aga neil
pole nendega kuhugi minna. Tööl on omad ootused ja liiga kerge on
sattuda kadedate pilkude alla ning kogu kollektiiviga tülli minna.
Ja pidusid..jah, vabandage, selliseid nagu vanasti, lihtsalt ei
toimu. On ju avalik saladus, et poole kõigi eesti moemajade käibest
annab üks üritus veebruari teises pooles. Ning sinna satuvad vaid
paar-kolmasada naist. Ülejäänute aasta pidulikum sündmus on
rakettide laskmine vana-aasta õhtul sulejopedes ladistava vihma
käes. Ja oma mehe või lihtsalt iseenda jaoks ilus olemise mõte
ringleb tänapäeval ehk iga kümnenda ja realiseerub iga sajanda
naise peas. Mis tähendab, et minu siira kummaduse on ära teeninud
siiski tuhanded viimsed mohikaanlased!
Kui te nüüd arvate, et sell loo mõte
oli naistele ära panna, siis te eksite. Vastupidi. Ja päris
kindlasti ei kutsu ma ka üles keskaegsete tradistioonide taastamise
juurde, milles naise rõivad pidid väljendama oma ilus ja
ebapraktilisuses tema abikaasa positsiooni ja jõukust ning millest
haute couture alguse saigi. Küll aga tahaksin tagasihoidlikult
juhtida meie kõigi tähelepanu neile naistele, kes vaatamata
ühiskonna survele manduda, suudavad iga päeva 1-2 tundi üksnes
enda ilule pühendada. Jah, ma usun, et see on miinimum, mis annab
meile tagasi naiselikkuse energia oma võluväes. Kui teis, head
naised, on see alge ja soov veel säilinud, palun ärge seda
kustutage. Puhuge see taas tulele! Alustuseks minge kasvõi ja
revideeriga oma garderoobi, visates minema kõik need riided, mis ei
väljenda teie soovi olla isiksus, ei kanna naiselikkuse igikestvat
pitserit olla kõige ilusam. Ja mõelge, et võib-olla tasuks
meestega võrdse palga eest võitlemise asemel keskenduda väiksema
palga juures väiksemale töökoormusele? Tulete tööle kümneks ja
lähete kell kolm? Särades ja enesekindlalt! Ptüi, las kadestavad,
las lasevad lahti! Kui vaja, siis teeme naiselikkuse toetamise fondi,
kust hakkame ülal pidama ilusaks olemise tõttu töö kaotanud
daame!
Kummardades maani nende naiste ees, kes
mõistavad kaasajal veel naiseliku sarmi ja selle rõhutamise
olulisust, ei saa ma ka mööda meestest. Sest nagu ütles kunagi üks
mu suuri eeskujusid, Ameerika jutlustaja Ed.Cole, algab naiselikkus
sellest hetkest, mil mehed võtavad vastutuse meestena. Ma ei tea, kuid
kuidagi on meie kaasaegses ühiskonnas see vastutussoov ja uhkus, mis
on iseloomulik maskuliinsetele meesisenditele Azerbadzaanis,
Saudi-Araabias ja isegi osaliselt Venemaal, asendunud meie
kultuuriruumis lõdvakäelise leppimisega, et “ah, see minu
kasimata ja räsitud eit peab ise vaatama, kuidas hakkama saab, mina
vaatan, kuidas mersuliisingu makstud saan.”
On selge, et mehed ja ühiskond tervikuna oma elukorralduses ei pea naiste pärast hoolitsema ja neile suuremat vabadust pakkuma mitte seetõttu, et naised muude asjadega hakkama ei saaks. Sest nad saavad ja sageli meist meestest palju paremini. Enam pole vaja seda tõestada! Sellest, kas me suudame naistele tagasi kinkida nende õiguse ja aja olla naiselikud, sõltub hoopiski meie endi heaolu, perede püsimine ja ühiskonna õnnelikkus. Sellest, kui me suudame naistele kinkida tagasi õiguse ja võimaluse olla lihtsalt ilusad, sõltub palju rohkem kui tuimkramplik kinnihoimine mingitest mees-naine traditsioonilisest pereväärtustest ja nende taustal samal ajal endi hingelisi ja füüsilisi vajadusi pudelipõhja imetledes või punaste laternate tänaval hullates rahuldades.
Mehed, ärgem kartkem võtta vastust
oma naiste naiselikkuse nimel! Ja ennekõike on see postitus meeldetuletus mulle enesele! Alatiseks, so help me God!